The Shortcut Method of Application Writing-1 for Board Exams

For any kind of formal letter or application writing, this format can be applied in J.S.C, S.S.C & H.S.C Exams as a short-cut method. It is an application composed based on some common features of applications. So, the students who need an easier way to prepare themselves for coming academic exams, can follow this method.

জে.এস.সি, এস.এস.সি, এবং এইচ.এস.সি পরীক্ষায় যে কোন ধরনের আবেদনপত্র লেখার জন্য এই রূপটি ব্যবহার করা যেতে পারে। এই আবেদন পত্র টি লেখা হয়েছে বিভিন্ন এবং সাধারন আবেদন পত্রের কিছু পরিচিত ও সুনির্দিষ্ট বৈশিষ্ট্যর উপর নির্ভর করে।

However, this is not complete yet. You have to attach some information based on the topic of the question. Only then, you may expect the perfectness. If you memorize this application, you will be able to answer 90 % of any application in exam in spite of not getting common.

Moreover, those who want to memorize all applications can memorize this application as a model and some lines from different applications on different topics. So they need not memorize each application from top to bottom.

কিন্তু অবশ্যয় এই আবেদনপত্রটি পরিপূর্ণ নয়। তোমাকে প্রশ্নের উপর নির্ভর করে মূল বিষয় বস্তুর উপর কিছু তথ্য দিতে হবে।শুধুমাত্র, তখনি তুমি এটিকে পরিপূর্ণ বলতে পারবে। যদি তুমি এই রূপটি মুখশ্ত করে রাখো তবে তোমার পরীক্ষায় আবেদনপত্র কমন না আসলেও তুমি তার ৯০% লিখে আসতে পারবে। আর যারা সব আবেদন পত্র গুলো আলাদা ভাবে মুখস্ত করবে তারাও এই আবেদন পত্র টি পড়ে তার সাথে যদি প্রতিটি ভিন্ন আবেদন পত্রর বিষয় বস্তুর কয়েকটি করে লাইন মুখস্ত করো তবে প্রতিটি আবেদন পত্র প্রথম হতে শেষ পর্যন্ত বারেবার মুখস্ত করতে হচ্ছেনা।

Remember, One thing, this method is not applicable for the meritorious students. This is composed only for the students who are unable to get the pass mark in their exams. This model application covers the area of prayer when it is prayer of all the students of an institution such as the students need something or have any prayer to get permission academically.

কিন্তু একটা কথা মনে রাখবে, এই কৌশলটি মেধাবী ছাত্র-ছাত্রীদের জন্য প্রযোজ্য নয়।এটি শুধুমাত্র পরীক্ষায় সহজে নিশ্চিত ভাবে পাশ নম্বর পাবার এক কৌশল মাত্র। আবেদনপত্রের এই মডেল টি তৈরি করা হয়েছে এমনভাবে যেখানে স্কুল বা কলেজের ছাত্রছাত্রীরা সবাই মিলে একটি বিষয়ের জন্য আবেদন করে। যেমনঃ স্কুল বা কলেজের কমন রুম দরকার বা বা লাইব্রেরি দরকার।

Application for all students’ request or permission:
স্কুল বা কলেজের সকল ছাত্রছাত্রীর সমস্যা বা আবেদন বোঝালে

QUESTION MODEL: Here, some examples of personal letter are given in which you can use this model.
প্রশ্নপত্রের রূপ সূমুহঃ এখানে কিছু আবেদন পত্রের নাম দিলাম যেগুলো লেখার ক্ষেত্রে তুমি এই মডেলটি ব্যবহার করতে পারোঃ

Write an application to your principal for permission…
একটি আবেদন পত্র লেখো তোমার স্কুল বা কলেজের প্রধান শিক্ষকের কাছে…

To set up an English debating club/to organize a literary club/ to set up a canteen /for opening a common room/ for opening a computer club/ permission for excursion or study tour/for increasing library facilities. /increasing facilities in common room/permission for distributing relief for the flood affected people/permission for organizing science fair/etc.

Format of Formal Letter or Application
 (আবেদন পত্র লেখার মূল রূপঃ)

21 November 2014 – যে তারিখে আবেদন পত্র লেখা হচ্ছে
The principal/ The Headmaster – যার কাছে আবেদন করা হচ্ছে
Rajshahi New Govt. Degree College – স্কুল বা কলেজের নাম
Rajshahi – স্কুল বা কলেজের ঠিকানা

Subject: prayer for —–(topic of prayer – আবেদন পত্রের বিষয়) —-. এর স্থানে যে বিষয়ের জন্য আবেদন তা লিখতে হবে

Sir/Madam

With due respect, we would like to inform you that we, the student of your well-known —- (name of school/ college – স্কুল বা কলেজের নাম)—- school/college, are suffering from a problem. We hope that you are satisfied with our academic result as well as other performances. But in today`s world educational development is going ahead so fast that it is necessary to keep pace with updated educational issues.

At present, the student society all over the world is not related only with syllabus of their academic courses. They are taking part in various sections. Regarding this fact, it seems to us that ——— (topic of prayer – আবেদন পত্রের বিষয়) ——— is very necessary for our academic betterment.

—(you can add some logical sentences on topic–তুমি মূল বিষয়বস্তুর উপর কিছু যুক্তিসঙ্গত বাক্য যুক্ত করতে পারো)—

It will help us to be up-to-dated as well as be entertained.

We, therefore, pray and hope that you would be kind enough to consider our prayer and grant our request as soon as possible.

We remain sir
Your most obedient pupils
          ‘X’
On behalf of all students of —- (name of)—-school/college.
—- (name of school/ college – স্কুল বা কলেজের নাম)—-

Instruction on the Model

Instruction on the Model

Instruction on the Model:

  • The parts of application, which are in bold size, will be changed according to the question.
  • আবেদন পত্রের যে অংশগুলো মোটা কালিতে দেওয়া আছে তা প্রশ্ন পত্র অনুযায়ী পরিবর্তন করতে হবে।
  • In the place of —- (topic of prayer) —–, write down the name of your prayer each time. Likewise, in the place of —- (name of school/college) —–, use the name according to the question.
  • যে যে স্থানে ‘আবেদনের পত্রের বিষয়’ ——— (topic of prayer – আবেদন পত্রের বিষয়) ——— লেখা আছে সেখানে প্রতিবার বিষয় প্রশ্নপত্র অনুযায়ী লিখতে হবে।
  • Notice the question that if there is the name of school or college is mentioned or not. If it is, you must follow that name but if there is no, use the symbolic words such as ‘X’, ‘Y’, ‘Z’.
  • প্রশ্নপত্রে লক্ষ্য করো, যদি নির্দিষ্ট করে স্কুল বা কলেজের নাম দেওয়া থাকে তবে সেটায় লিখতে হবে আর যদি কোন নাম না থাকে তবে সেখানে সাঙ্কেতিক চিহ্ন ব্যবহার করতে হবে। যেমনঃ ‘X’, ‘Y’, ‘Z’. তবে কখনো নিজের স্কুল বা কলেজের আসল নাম, ঠিকানা লিখবেনা। এটা লেখা বোর্ড পরীক্ষায় নিষিদ্ধ।
  • If you are writing this model application for a school exam, use ‘The Headmaster’. But in case of college, use ‘The Principal’.
  • যদি তুমি এই আবেদন পত্রটি স্কুলের জন্য লেখো তবে ‘The Headmaster’ শব্দটি ব্যবহার করো আর কলেজের জন্য লিখলে ‘The Principal’ শব্দটি ব্যবহার করো।

 

Again the same point, if you put some logical sentences on topic of application, you will get the full marks. You should memorize some sentences from your English 2nd paper book.

আবারো বলছি যদি তুমি কিছু যুক্তিসঙ্গত বাক্য বিষয়বস্তুর সাথে মিল রেখে যুক্ত করো তবে তুমি পূর্ণ নম্বর পাবে। এজন্য তোমার ইংরেজি ২য় পত্র বই হতে বিষয়বস্তুর উপর কয়েকটি বাক্য মুখুস্ত করে নিতে পারো। আর বেশি কিছু নয়। শুধু এই নিয়ম গুলোর প্রতি খেয়াল রেখো। আশা করি তুমি তোমার পরীক্ষায় প্রত্যাশিত নম্বর পাবে। ধন্যবাদ!

That’s all of the process of The Short-cut Way of Application Writing-1 in S.S.C & H.S.C Exams. Just follow it and have an expected figure in your exams.

Thank you very much.