Rules of Answering Short Questions in Academic Exams-2

In this lesson, we are going to discuss on the types of short questions in academic exams and how we can answer them properly following a few magical rules or structures. But, keep in mind that this is the 2nd part of our previous lesson “Rules of Answering Short Questions in Academic Exams-1” . If you haven’t read the first part, you will understand nothing in this lesson. So, you are highly recommended to read the first part of this topic before continuing this lesson for your better understanding and meaningful learning.

এই অধ্যায়ে, আমরা আলোচনা করতে যাচ্ছি সংক্ষিপ্ত প্রশ্নের ধরন এবং কিভাবে আমরা সেগুলোর সঠিক উত্তর দিতে পারি কিছু মজাদার নিয়ম এবং কৌশল অনুসরন করে। কিন্তু মনে রাখবে এ অধ্যায়টি হল Rules of Answering Short Questions এর উপর ২য় অংশ। সুতুরাং, তুমি যদি এর ১ম অংশ পড়ে না থাকো তবে এই অধ্যায়ে তুমি কিছুই বুঝতে পারবেনা। তাহলে, পুরো বিষয়টি বুঝতে ১ম অধ্যায় পড়ে এসে এই ২য় খণ্ড পরা শুরু কর।

So, let’s start our discussion…
যাইহোক, এখন আমাদের আলোচনা শুরু করা যাক…

I repeat…you have to keep balance of tenses, structural combination, and meaning of the question words in your answers.

আমি আবারো মনে করিয়ে দিতে চাই যে তোমাকে সবসময় প্রশ্নে যেমন ভাবে কালের বা ক্রিয়ার ব্যবহার, গঠনগত ব্যবহার এবং শব্দগুলোর অর্থ দেওয়া আছে উত্তর দেবার সময় সেগুলো মেনে চলতে হবে।

So, among the 3 elements such as subject, object, or extra, one element will be missing. You have to find out that element according to the direction of WH-Question and place that in right position.

সুতুরাং, এই ৩ টি উপাদান ‘subject, object,’ এবং ‘extra’ এর মধ্যে যেকোনো একটি উপাদান প্রশ্নে থাকবেনা। তোমাকে ওই উপাদানটি ‘WH-Question’ এর নির্দেশনা অনুযায়ী খুঁজে বের করতে হবে এবং সঠিক স্থানে বসাতে হবে।

The structure of your answer will be:
Subject+ verbs (auxiliary verb+ main verb)+ object+ extra.

So, if the object or extra is missing, you will start your answer from the question by putting the subject, verb and finally you will place the missing word.But, if the subject is missing, you will put the answer word at first and after that you will place the verb, object, and extra from the question.

সুতুরাং, যদি ‘object’ বা ‘extra’ না থাকে তবে তুমি তোমার উত্তর লেখার কাজটা প্রশ্ন হতে শুরু করতে হবে যেমন subject এবং verb বসাতে হবে এবং সবশেষে খুঁজে বের করা প্রশ্নের উত্তর ‘object’ বা ‘extra’ টা বসাতে হবে। আর যদি ‘subject’ বা কর্তা না থাকে তবে প্রথমে তোমাকে খুঁজে বের করা প্রশ্নের উত্তর ‘subject’ টা বসাতে হবে তারপর তুমি প্রশ্ন হতে ‘verb, object’ বা ‘extra’ বসাতে হবে।

So, I think the 70% answer of your question is present in question itself. You have to just find out a small part and put that at right place.

সুতুরাং, আমি মনে করি তুমি তোমার প্রশ্নের উত্তর ৭০% সেই প্রশ্নের মধ্যে খুঁজে পাবে। শুধুমাত্র, একটু ছোট অংশের জন্য অনুচ্ছেদ (Passage) হতে উত্তর খুঁজে বের করে সঠিক স্থানে বসাতে হবে।

Step: 03 Tense Marking of the Question
ধাপঃ ০৩ (প্রশ্নের কাল নির্ধারণ করা)

You have to mark in which tense the question is formed. You have to answer in similar tense according to the tense of question. In same topic, the tense of that sentence in passage may be same or different. But do not follow the tense of passage. Just follow the tense in answer in which the question is.

তোমাকে দেখতে হবে প্রশ্নটি কোন কাল বা Tense এ আছে। প্রশ্ন যে Tense এ আছে উত্তর সেই Tense এ হতে হবে। ওই একই বিষয়ের উপর অনুচ্ছেদ (Passage) এ যদি ভিন্ন কাল বা Tense এ থেকে থাকে বাক্যটি তবুও তুমি প্রশ্ন যেই Tense এ দেওয়া আছে উত্তর সেই Tense এ করবে।

There is a short guideline for you in case of tense:
এখানে তোমার জন্য Tense অনুসরনের একটি ছোট নির্দেশনা দেওয়া হলঃ

SO, You have observed that only in Present Indefinite Tense and Past Indefinite Tense, you have to change the form of main verb. But in all other tenses, you need not change the forms of verbs.

তাহলে, তুমি নিশ্চয় লক্ষ্য করেছ যে শুধুমাত্র Present Indefinite Tense এবং Past Indefinite Tense এ Auxiliary verb এর রুপ অনুযায়ী মূল verb এর রুপ পরিবর্তন হয়। কিন্তু অন্যান্য বাকি সব Tense এর ক্ষেত্রে verb এর কোন পরিবর্তন হয়না।Now observe these

Examples:
এখন উদাহরণগুলো লক্ষ্য করঃ

Question: When does he play cricket?
Answer: He plays cricket in the afternoon. (does=verb+ s/es)

Question: Where do they wait regularly?
Answer: They wait regularly in the field. (do=base form of verb)

Question: Why did the man leave the party?
Answer: The man left the part because of his illness. (did=past form of verb)

Question: Where is he reading now?
Answer: He is reading now in his room. (is reading= is reading)

Question: When have they visited the place?
Answer: They have visited the place today morning. (have visited=have visited)

Answering Verbal Questions
(ক্রিয়া সূচক প্রশ্নের উত্তর নিয়ম)

The all steps I have described above are also applicable for verbal questions. But there is a different pattern of answering a verbal question. Here, is the structure of answering verbal questions:

এ পর্যন্ত আমি যে ধাপগুলো আলোচনা করলাম তার সবগুলো ক্রিয়া সূচক প্রশ্ন বা verbal questions এর ক্ষেত্রে প্রযোজ্য। কিন্তু verbal questions এর উত্তর প্রদানের ক্ষেত্রে একটি ভিন্ন গঠন প্রণালী রয়েছে। এখানে নিম্নে সেই গঠনটি উল্লেখ করা হলঃ

Yes/No, subject+ verb+ object+ extra

Note: You have to write ‘Yes’ or ‘No’ at the beginning of the answer according to the information of the passage and next, you have to re-write all the elements again in your answer without changing.

মনে রেখ, এর উত্তর লেখার সময় তোমাকে সর্ব প্রথম ‘Yes’ বা ‘No’ শব্দটি লিখতে হবে অনুচ্ছেদের (Passage) দেওয়া তথ্য অনুযায়ী। তারপর তুমি প্রশ্নে যে উপাদানগুলো রয়েছে উত্তরে তা হুবুহু লিখে দিবে। কোন অংশ বাদ পড়বেনা বা পরিবর্তন হবেনা।নিম্নের উদাহরণ টি দেখঃ

See the example:
Question: Does he like modern music?
Answer: Yes, he likes modern music.

Types of Contextual Questions
(বিষয় ভিত্তিক প্রশ্ন এবং উত্তর)

Except WH-Questions or Verbal questions, there is another one type of question which is known as Contextual Question. Yes, sometimes, you may be asked about your personal point of view, thoughts, observations based on the information of the passage. Here, you have to answer in your own statement. You cannot copy any sentence directly from the passage.

WH-Questions এবং Verbal questions ছাড়াও আরও এক ধরনের প্রশ্ন তুমি তোমার পরীক্ষায় পেতে পারো যা বিষয় ভিত্তিক প্রশ্ন নামে পরিচিত। তোমাকে কখনো কখনো অনুচ্ছেদের (Passage) উপর নির্ভর করে তোমার দৃষ্টিভঙ্গি,চিন্তাধারা সম্পর্কে প্রশ্ন করা হতে পারে। এখানে তোমাকে তোমার নিজের ভাষায় উত্তর করতে হবে। তুমি সরাসরি অনুচ্ছেদ (Passage) হতে কোন বাক্য ব্যবহার করতে পারবেনা।

এখন নিম্নের উদাহরণগুলো লক্ষ্য করো এবং এই বাক্যাংশ গুলো মুখুস্ত করে নাও।
Now follow the examples and memorize these phrases:

Question: What is the purpose of the passage?
Answer: The purpose of the passage is to………….

Question: According to you what should be the appropriate title of the passage?
Answer: According to me, the suitable title of the passage should be…… “ …”

Question: Mention the view of the writer of the passage?
Answer: The view of the writer of the passage is……………

Question: What do you think about the passage?
Answer: I think about the passage is that……………………

Question: What does the phrase “………..” mean in this passage?
Answer:The phrase “………..” means in this passage is………

One more variation! (আরও একটি ভিন্নতা!)

We have discussed all the steps of answering short questions. Now, there is one more variation I want to add here. It is about the answering the question word ‘why’. Now, see the answering process of the question word ‘why’.

আমরা এর উত্তর দেবার সকল ধাপগুলো আলোচনা করেছি। এখন আর একটি মত্র ভিন্ন বিষয় রয়েছে যা তোমার জেনে রাখাটা ভালো। এটা হচ্ছে প্রশ্নবোধক ‘why’ শব্দের উত্তর দেবার নিয়ম বা গঠন। এখন লক্ষ্য করো প্রশ্ন ‘why’ দিয়ে শুরু হলে কিভাবে তার উত্তর বিভিন্ন রূপে লেখা যায়। তুমি ৫ রূপে এর উত্তর লিখতে পারো।

You can answer of the question word ‘why’ in 5 patterns:

Question: Why is the boy visiting Dhaka?
Answer:

এখন আশা করছি যে এর উত্তর প্রদানে তোমার আর কোন সমস্যা হবেনা। শুধুমাত্র এই ধাপগুলো এবং নিয়মগুলো ভালো করে পড় এবং তুমি নিশ্চিত ভাবে তোমার পরীক্ষায় ভালো করবে। আর যদি কোন প্রশ্ন থাকে তবে আমাকে জানিও। ধন্যবাদ!

I hope now you have no problem in answering any type of short questions in your exams. Just study these steps and apply in your exams and certainly, you will have your part. So, inform me if there is something more to know.

Thank you very much.