Personal Application Writing in Board Exams

The Shortcut Method of Personal Application Writing in Board Exams

If you want to write a personal application based on personal request or permission in your board exams, this shortcut method of personal application writing can help you to write such applications on different subject matter such as requesting a seat in the college hostel, for a testimonial, a transfer certificate, full free studentship, changing elective subject, or leave of absence.

যদি তুমি ব্যাক্তিগত কোন বিষয়ে আবেদন করতে আবেদন পত্র লিখতে চাও কোন বোর্ড পরীক্ষায় যেমন স্কুল বা কলেজে হোস্টেল এর সিট চেয়ে, প্রসংশাপত্র চেয়ে, বদলি পত্র চেয়ে, ছুটি চেয়ে, বা বিনা বেতনে অধ্যায়েনের অনুমুতি চেয়ে, আবেদন পত্র লেখার এই শর্ট-কার্ট রূপটি তুমি ব্যবহার করতে পারো।

Who Can Use Personal Application Format?

This format of personal application writing is composed in such a way that you can use it for answering an uncommon question on application writing in your board exams such as JSC, SSC, and HSC. Besides, this method can help you too if you don’t want to memorize each application from top to bottom.

Instead, you can memorize the beginning and ending part of this application and use it for any other applications only by adding customized information based on the question. We have a similar shortcut method of writing lesson based on the group or community based applications. You can check out that lesson too.

জে.এস.সি, এস.এস.সি, এবং এইচ.এস.সি পরীক্ষায় যে কোন ধরনের ব্যাক্তিগত আবেদনপত্র লেখার জন্য এই রূপটি ব্যবহার করা যেতে পারে। এই আবেদনপত্রটি লেখা হয়েছে বিভিন্ন এবং সাধারন আবেদন পত্রের কিছু পরিচিত ও সুনির্দিষ্ট বৈশিষ্ট্যর উপর নির্ভর করে।

NOTE: Important Thing

However, we are not going to recommend this method as a replacement of original application content. You had better prepare each application separately if you want to obtain highest marks in your board exams. The students who are unable to do so can follow this method either for obtaining the pass mark in English paper or taking shortcut techniques of memorization.

কিন্তু অবশ্যয় এই আবেদনপত্রটি পরিপূর্ণ নয়। তোমাকে অবশ্যয় প্রশ্নের উপর নির্ভর করে মূল বিষয় বস্তুর উপর কিছু তথ্য দিতে হবে। শুধুমাত্র,তখনি তুমি এটিকে পরিপূর্ণ বলতে পারবে। যদি তুমি এই রূপটি মুখশ্ত করে রাখো তবে তোমার পরীক্ষায় আবেদনপত্র কমন না আসলেও তুমি তার উত্তর লিখে আসতে পারবে।

আর যারা সব আবেদন পত্র গুলো আলাদা ভাবে মুখস্ত করবে তারাও এই আবেদন পত্র টি পড়ে তার সাথে যদি প্রতিটি ভিন্ন আবেদন পত্রর বিষয় বস্তুর কয়েকটি করে লাইন মুখস্ত করো তবে প্রতিটি আবেদন পত্র প্রথম হতে শেষ পর্যন্ত বারেবার মুখস্ত করতে হচ্ছেনা। কিন্তু একটা কথা মনে রাখবে, এই কৌশলটি মেধাবী ছাত্র-ছাত্রীদের জন্য প্রযোজ্য নয়। এটি শুধুমাত্র পরীক্ষায় সহজে নিশ্চিত ভাবে পাশ নম্বর পাবার এক কৌশল মাত্র।

This model application covers the area of applications when it is about personal request or permission.

এই আবেদন পত্রটি শুধুমাত্র ব্যক্তিগত আবেদনের জন্য। যখন তোমার ব্যক্তিগত ভাবে কোন কিছু প্রয়োজন বা কিছুর জন্য অনুমতি প্রয়োজন, তখন তুমি এই রূপটি ব্যবহার করতে পারবে।

Personal Application: Personal Request or Permission

ব্যক্তিগত আবেদনের জন্য আবেদন পত্রঃ 

Here, some examples of personal letter are given in which you can use this model.

এখানে কিছু আবেদন পত্রের নাম দিলাম যেগুলো লেখার ক্ষেত্রে তুমি এই মডেলটি ব্যবহার করতে পারোঃ

QUESTION MODEL: Write an application to your principal requesting a seat in the college hostel/ a testimonial/ for a transfer certificate/ for full free studentship/ for changing elective subject/ for leave of absence.

Format of Personal Application 


21 November 2014 – যে তারিখে আবেদন পত্র লেখা হচ্ছে

The principal/ The Headmaster – যার কাছে আবেদন করা হচ্ছে

Rajshahi Govt. Degree college – স্কুল বা কলেজের নাম

Rajshahi – স্কুল বা কলেজের ঠিকানা

Subject: prayer for —–(topic of prayer – আবেদন পত্রের বিষয়) —-. এর স্থানে যে বিষয়ের জন্য আবেদন তা লিখতে হবে

Sir/Madam

With due respect, I would like to inform you that I am a student of class IX/X/XI/XII of your renowned —- (name of school/ college – স্কুল বা কলেজের নাম)—- school/college. My academic performances are satisfactory according to the result of my last exam and cultural reports. I am very much pleased for my successful attempts and grateful to you because of your kind co-operation. However, the problem now I am facing that is ——— (topic of prayer – আবেদন পত্রের বিষয়) ———. In order to continue my academic progress properly, I need to solve the problem of ——— (topic of prayer – আবেদন পত্রের বিষয়) ———. In this case, your kind consideration and help is very much essential to solve this problem at this moment.

I therefore, pray and hope that you would be kind enough to consider my prayer and grant my request as soon as possible in order to continue my academic progress.         

I remain sir

Your most obedient pupil               

‘X’

Class: x, Roll no: 02


Instruction on the Model

আবেদন পত্রটির কিছু নির্দেশনাঃ 

01. The parts of application, which are in bold size, will be changed according to the question.

০১. আবেদন পত্রের যে অংশগুলো মোটা কালিতে দেওয়া আছে তা প্রশ্ন পত্র অনুযায়ী পরিবর্তন করতে হবে।

02. In the place of —- (topic of prayer) —–, write down the name of your prayer each time. Likewise, in the place of —- (name of school/college) —–, use the name according to the question.

০২. যে যে স্থানে ‘আবেদনের পত্রের বিষয়’ ——— (topic of prayer – আবেদন পত্রের বিষয়) ——— লেখা আছে সেখানে প্রতিবার বিষয় প্রশ্নপত্র অনুযায়ী লিখতে হবে।

03. Notice the question that if there is the name of school or college is mentioned or not. If it is, you must follow that name but if there is no, use the symbolic words such as ‘X’, ‘Y’, ‘Z’.

০৩. প্রশ্নপত্রে লক্ষ্য করো, যদি নির্দিষ্ট করে স্কুল বা কলেজের নাম দেওয়া থাকে তবে সেটায় লিখতে হবে আর যদি কোন নাম না থাকে তবে সেখানে সাঙ্কেতিক চিহ্ন ব্যবহার করতে হবে। যেমনঃ ‘X’, ‘Y’, ‘Z’. তবে কখনো নিজের স্কুল বা কলেজের আসল নাম, ঠিকানা লিখবেনা। এটা লেখা বোর্ড পরীক্ষায় নিষিদ্ধ।

04. If you are writing this model application for a school exam, use ‘The Headmaster’. But in case of college, use ‘The Principal’.

০৪. যদি তুমি এই আবেদন পত্রটি স্কুলের জন্য লেখো তবে ‘The Headmaster’ শব্দটি ব্যবহার করো আর কলেজের জন্য লিখলে ‘The Principal’ শব্দটি ব্যবহার করো।

05. Again the same point, if you put some logical sentences on topic of application, you will get the full marks. You should memorize some sentences from your English 2nd paper book.

০৫. আবারো বলছি যদি তুমি কিছু যুক্তিসঙ্গত বাক্য বিষয়বস্তুর সাথে মিল রেখে যুক্ত করো তবে তুমি পূর্ণ নম্বর পাবে। এজন্য তোমার ইংরেজি ২য় পত্র বই হতে বিষয়বস্তুর উপর কয়েকটি বাক্য মুখুস্ত করে নিতে পারো।

Conclusion on Personal Application Writing

If you are looking for similar type of shortcut methods on writing section for board exams, you can check out these lessons on Dialogue Writing, Letter Writing, and Paragraph Writing.

আশা করি ব্যাক্তিগত বিষয়ের উপর আবেদন পত্র লেখার এই শর্ট-কার্ট রূপটি তোমার জন্য উপকারী হবে এবং তুমি এটির সঠিক ব্যবহার করে পরীক্ষায় আবেদন পত্রের উপর প্রশ্নের উত্তর করে আসতে পারবে।

In conclusion, we hope this shortcut method of personal application writing will help you a lot to prepare for your exam and answer any question on application writing properly. Let us know if you have any thought on this lesson using comment box below.