Narration and Its Changing Theory in English Grammar (Part-01)

Narration and its transformation from direct speech to indirect speech is an essential lesson of English grammar. In our daily life, we talk to each other in order to express the thoughts of our mind. In this case, our speeches can be divided into 2 sections: direct speech and indirect speech. The speech that we express direct without any change within it is considered as direct speech but the speech that we express thorough self-expression changing the direct form is considered as indirect speech.

Narration এবং এর পরিবর্তন direct speech হতে indirect speech এ ইংরেজি ব্যকারনের একটি প্রয়োজনীয় অধ্যায়। আমাদের প্রতিদিনের জীবনে আমরা একে অপরের সাথে কথা বলে থাকি আমাদের মনের ভাব বা চিন্তা চেতনা আদান প্রদানের জন্য। এই ক্ষেত্রে, আমাদের কথা বার্তা গুলো ২ ভাগে ভাগ করা যেতে পারেঃ direct speech এবং indirect speech। যে কথাগুলো আমরা সরাসরি বক্তার উক্তি রূপে প্রকাশ করি তা হল direct speech কিন্তু যে কথাগুলো আমরা বক্তার উক্তিকে পরিবর্তন করে নিজের মত করে বলি তাকে বলে indirect speech।

However, today,I am going to discuss over the classes of narration and the changing methods of speeches from direct to indirect. Here, I will show you an excellent method of changing speeches from direct to indirect. You will get it the easiest and successful method you have ever learn t.

যাইহোক, আজ আমি আলোচনা করতে যাচ্ছি narration এর প্রকারভেদের উপর এবং direct হতে indirect এ উক্তি পরিবর্তনের নিয়ম কানুন। এখানে আমি তোমাকে উক্তি পরিবর্তনের একটি চমৎকার পদ্ধতি দেখাবো। এপর্যন্ত তুমি যত নিয়ম শিখেছ তার মধ্যে এই নিয়মটি তোমার কাছে সবচেয়ে সহজ মনে হবে যা ব্যবহার করে তুমি উক্তি পরিবর্তন করতে পারবে খুব সহজে।

Of course, you and me both are bored with the bookish theory of it on various grammar books. I am not against those methods but want to discover a new theory of narration learning. So, let’s start our discussion now on the primary ideas of narration and its changing rules. But, this lesson covers a wide area in English grammar. So, I will discuss it through several lessons. And this is the 1st part of narration and its changing method.

অবশ্যয়, তুমি এবং আমি উভয়ে বিভিন্ন ব্যকারন বইয়ের narration এর উপর অসংখ্য নিয়ম কানুন পড়ে বিরক্ত হয়ে গেছি। আমি ওই নিয়মগুলোর বিপক্ষে বলছিনা তবে আমি সেগুলো হতে ভিন্ন narration পরিবর্তনের একটি নতুন পদ্ধতি আবিষ্কার করতে চাই। সুতুরাং, চল এখন narration এর উপর প্রাথমিক বিষয়গুলো এবং এর পরিবর্তনের পদ্ধতির উপর আমাদের আলোচনা শুরু করি। কিন্তু এই অধ্যায়টি অনেক বড় আর একারনে আমি এই বিষয়টি একাধিক অধ্যায়ে আলোচনা করব এবং এটি হচ্ছে narration এর উপর ১ম অধ্যায়।

As I have told you before that there are two categories of speeches. One is direct speech and another one is indirect speech. So, we can classify narration into 2 classes:

যেমনটা আমি তোমাকে পূর্বে বলেছি যে আমাদের উক্তিকে ২ ভাগে ভাগ করা যেতে পারে। সুতুরাং, narration হল ২ প্রকারঃ

Narration: Direct speech / Indirect speech

Direct speech is the original speech of the speaker without any change in it. (বক্তার হুবুহু সরাসরি উক্তি কোন পরিবর্তন ছাড়াই)

Indirect speech is the transformed speech by someone else who is telling it mixing his/her self-expression within it. (বক্তার উক্তির পরিবর্তিত রুপ যা অন্য কেও নিজের ভাষায় বলছে)

For clear idea, have a look on this conversation:
(একটি সচ্ছ ধারনা থাকার জন্য, নিচের কথোপকথনটি লক্ষ্য করোঃ

Direct speech: He said to me, ‘‘You will stay here till I do not come back.’’ I replied, ‘‘yes, I am waiting for you here.’’ ‘‘Please come back soon.’’, I said.

(The speeches given here are in direct form without changing any element of the original speaker- এখানে উক্তিগুলো হচ্ছে বক্তার প্রকৃত উক্তি কোন পরিবর্তন ছাড়ায়)

Indirect speech: He said to me that I would stay there till he did not come back. I replied in affirmative and said that I was waiting there. I requested him to come back soon.

(The speeches given here are in indirect form changing the original version told by the speaker- এখানে উক্তিগুলো হল বক্তার উক্তির পরিবর্তিত রুপ)

Now, I hope you have no problem in understanding the direct speech and indirect speech. Have you noticed that in direct speech, there are inverted commas(‘‘ ’’) before and after the speech. But in indirect speech, there is no inverted commas and the conjunction ‘that’ is used in connecting sentences.

এখন আমি আশা করছি যে direct speech এবং indirect speech বুঝতে বা চিনতে তোমার আর কোন সমস্যা নেই। তুমি কি একটি বিষয় লক্ষ্য করেছ যে direct speech এ উক্তির শুরুতে এবং শেষে কমা (‘‘ ’’) দিয়ে উদ্ধিত করা আছে। কিন্তু indirect speech এ এরকম কোন কমা নেই এবং conjunction শব্দ ‘that’ ব্যবহার করা হয়েছে দুটি অংশকে যুক্ত করার কাজে।

Now, the major task of us in this lesson is to change speeches from direct to indirect and now I want to tell you how you will do that step by step-

এখন এই অধ্যায়ের প্রধান কাজ হচ্ছে direct হতে indirect এ উক্তি পরিবর্তনের নিয়ম শেখা। আমি এবার বলছি তুমি কিভাবে ধাপে ধাপে তা করবে।

The entire part of the narration that means the sentences can be divided into two parts:
narration এর সম্পূর্ণ অংশটিকে দুই ভাগে বিভক্ত করা যেতে পারেঃ

1. Reporting Verb
2. Reported Speech

See this example here:
উদাহরণটি লক্ষ্য করঃ

He said to me,

‘‘I have competed my homework today.’’

Reporting Verb

Reported Speech

Reporting Verb – the part in which you will identify the speaker and the listener of the speech and the expression in speech. The expression means whether the speech is an assertive sentence, interrogative sentence, imperative sentence, optative sentence or an exclamatory sentence. Moreover, this part can be placed at the first position or at the last position.

(এটি হচ্ছে সেই অংশ যার মধ্যে তুমি খুঁজে পাবে উক্তির বক্তা এবং শ্রোতা কে এবং কথাটি কি ভাব প্রকাশ করছে। ভাব প্রকাশ বলতে বোঝায় বাক্যটি assertive না interrogative না imperative না optative বাক্য। উপরন্ত এই অংশটি উক্তির শুরুতে বা শেষে যেকোনো স্থানে বসতে পারে।)

Reported Speech – the speech that is told by the speaker and this part is included within the inverted commas (‘‘ ’’).

(এটি হচ্ছে বক্তার উক্তি বা কথা যা inverted commas (‘‘ ’’) কমার মধ্যে উদ্ধিত করা থাকে)

Now, I am introducing you to an interesting theory that will show you how to transform direct speech into indirect speech. In this theory, you will learn which elements should be changed during transformation.

এখন আমি তোমাকে সবচেয়ে আকর্ষণীয় একটি সূত্র দেখাতে যাচ্ছি যা তোমাকে উক্তি direct হতে indirect এ পরিবর্তন করতে নির্দেশনা দিবে এবং সাথে সাথে তুমি এটাও শিখে যাবে যে তোমাকে কি কি উপাদান পরিবর্তন করতে হবে।

Theory Structure of Narration:

Narration পরিবর্তনের সূত্রঃ

Now learn the parts and their meanings of the theory for better understanding:

এখন এই সূত্রের বিভিন্ন অংশগুলো শিখে নাও যা তোমাকে বলে দিবে এটি কিভাবে কাজ করেঃ

Explanation of the structure: সূত্রের ব্যাখাঃ

  • R.V.= Reporting Verbs
  • R.S .= Reported Speech
  • V= Verb
  • P= Person
  • T= Tense of Verbs
  • A= Adverbials

Example of the logic:

According to the theory, you have seen that in ‘reporting verb’, you have to change the ‘verb’ only. (সূত্র অনুযায়ী এর মধ্যে তোমাকে শুধুমাত্র টি পরিবর্তন করতে হবে)

But in ‘reported speech’, you have to change 3 elements such as person, tense of verbs, and ‘adverbials’. (কিন্তু এর মধ্যে তোমাকে তিনটি উপাদান পরিবর্তন করতে হবে যেমনঃ এবং )

There are some certain rules of changing these elements during transformation of narration. Now, concentrate on these points carefully and attentively.

এই উপাদানগুলো পরিবর্তন করার জন্য কিছু নির্দিষ্ট নিয়ম কানুন রয়েছে। এখন সেই দিকে মনোযোগ প্রদান করো।
Now see an example in sentence:
এখন এই বাক্যটির উদাহারন দেখঃ

Verb Person Tense of verb Person

Adverbial

He

said to me, ‘‘I have competed my homework

today’’.

Reporting verb

Reported speech

Now according to the sentence, we have to change the elements such as:
তাহলে সূত্র অনুযায়ী এবং এই বাক্যটির বিশ্লেষণে আমাদের কে যে উপাদানগুলো পরিবর্তন করতে হবে তা হলঃ

  • ‘Verb’ in Reporting verb=Said to (Reporting verb এর মধ্যে ‘Verb’ হল Said to)
  • ‘Persons’ in Reported speech= I, my (Reported speech এর মধ্যে ‘Persons’ হল I, my)
  • ‘Tense of verb’ in Reported speech= have completed (Reported speechএর মধ্যে ‘Tense of verb’ হল have completed)
  • ‘Adverbials’ in Reported speech= today  (Reported speech এর মধ্যে ‘Adverbials’ হল today )

After changing the elements, the indirect speech will be:
উপরোক্ত উপাদানগুলো পরিবর্তন করলে indirect speech হবেঃ

He said to me that he had completed his homework that day.

Note: Notice that there is no inverted commas (‘‘ ’’) in indirect speech and a conjunction ‘that’ is used to connect two sentences.

But the question you should ask me now that how you will change these elements?
লক্ষ্য করো যে indirect speech এর মধ্যে কোন কমা (‘‘ ’’) নেই এবং দুটি বাক্যকে ‘that’ দ্বারা যুক্ত করা হয়েছে।

এখন আমাদের কে এই সকল উপাদানগুলো পরিবর্তনের নিয়ম শিখতে হবে এবং আমরা সেই নিয়মগুলো আলোচনা করব এর পরের অংশে। সুতুরাং, এই অধ্যায়টি পরিপূর্ণ ভাবে ও মনোযোগ সহকারে অনুশীলন করতে থাক ২য় অধ্যায় প্রকাশ হবার পূর্ব পর্যন্ত।

Now, we need to learn the rules of changing all of these elements in a sentence and we are going to discuss on these in our next lesson. So, keep studying this part attentively and get prepared for the 2nd lesson on Narration Changing.

Many Thanks.